foto: Emilia ZieliĆska
Daniel ZieliĆski
Projektant wzornictwa, ukoĆczyĆ WydziaĆ Wzornictwa PrzemysĆowego ASP w Warszawie w roku 1997,
w roku 2010 obroniĆ doktorat, zaĆ w 2020 uzyskaĆ habilitacjÄ. Pracuje jako profesor uczelni, prowadzÄ
cy PracowniÄ Projektowania Krytycznego na tymĆŒe wydziale oraz jako niezaleĆŒny projektant i artysta.
Specjalizuje siÄ w projektowaniu produktu, gĆównie urzÄ dzeĆ elektronicznych, W latach 2001-2015 wspóĆpracowaĆ z firmÄ Innova SA, dla której wykonaĆ wiÄkszoĆÄ projektów wzorniczych urzÄ dzeĆ fiskalnych. RozwiniÄciem tej aktywnoĆci jest takĆŒe wspóĆpraca z firmÄ iPOS. Dla firmy Vigo System projektowaĆ kamery termograficzne serii V50/60, V55/65. Od roku 2015 wspóĆpracuje równieĆŒ z firmÄ Inventia, dla której wykonaĆ szereg projektów urzÄ dzeĆ pomiarowych. Wspólnie z MariÄ GórskÄ wykonywaĆ projekty dla Muzeum Narodowego w Warszawie (m. in. wystawy ZĆoty Wiek Malarstwa Niderlandzkiego – 2007, Kolekcje Wzornictwa – 2008, Ceramika Rafaela – 2010, WywyĆŒszeni - 2012, projekt przebudowy Galerii Malarstwa Europejskiego – 2008), Fundacji Zbiorów Sztuki WspóĆczesnej przy MNW w Warszawie (Wystawa PotencjaĆ – 2005), oraz ASP i ZachÄty (wystawa Sztuka WszÄdzie – 2012).
Drugim biegunem dziaĆalnoĆci Daniela ZieliĆskiego jest OBMS - jednoosobowy OĆrodek Badania Mediów Sztuki. Ta powstaĆa pod koniec XX w. fikcyjna instytucja, sĆuĆŒy jako obudowa artystycznych dziaĆaĆ autora. Obiekty powstaĆe w ramach OBMS to narzÄdzia studiów nad warsztatowymi problemami sztuki, które umoĆŒliwiajÄ równieĆŒ ich interpretacjÄ w kontekĆcie problemów wspóĆczesnej kultury. WiÄkszoĆÄ obiektów to prototypy, powstaĆe w kilku zaledwie egzemplarzach. PrzykĆadami prac tego typu sÄ : Uchwyt do noszenia swego przedramienia - 1998, Organizator Czasu - 1998, Organizator Kodu Optycznego - 2000, Muliclicker - 2008, Stator - 2012, Smartgame - 2015.
Wszystkie projekty autor sygnuje kolistym symbolem, bÄdÄ cym rodzajem firmowego logo.
Projekty Daniela ZieliĆskiego prezentowane byĆy na wystawach w kraju i za granicÄ
. W 1998 roku na indywidualnej wystawie Gabinet Obiektów Daniela ZieliĆskiego w Centrum Sztuki WspóĆczesnej w Warszawie, prezentowane byĆy prace z wczesnej fazy aktywnoĆci OBMS, (np. UFO, In-spektor, Uchwyt do noszenia swego przedramienia). Wiele projektów prezentowanych byĆo na wystawach zbiorowych: m.in. Design MĆodych – IWP Warszawa - 1998, Spotkanie – wystawa z okazji stulecia ASP w Warszawie - 2004, Biennale Designu w St-Etienne - 2004 (gdzie m.in. zrealizowano prototyp Water Umbrella), Wobec Konsumpcji – Cieszyn i Budapeszt - 2005, design.pl – Warszawa - 2006, Bio Design - Ljubljana – 2008,
Z drugiej strony rzeczy - Muzeum Narodowe w Krakowie - 2018.
Daniel ZieliĆski jest takĆŒe laureatem konkursów projektowych. (W 1996 na Biennale Sztuki Projektowania w Krakowie, w konkursie Lampa – wyróĆŒnienie za pracÄ ĆwiatĆo Osobiste, w 1998 równieĆŒ w krakowskim Biennale, w konkursie Zegar III nagroda za pracÄ Tondo, zaĆ w roku 2000, w kolejnej edycji Biennale,
w konkursie Zabawka II nagroda za pracÄ OKO). Wspólnie z MariÄ
GórskÄ
w 2000 roku otrzymaĆ nagrodÄ w miÄdzynarodowym konkursie Nagoya Design Do! za pracÄ Water Umbrella, zaĆ w 2008 roku Special Mention w konkursie urbanistycznym Tangshan Earthquake Memorial Park Ideas Design Competition,
za projekt urbanistyczno-architektoniczny pomnika ofiar trzÄsienia ziemi. ByĆ równieĆŒ czĆonkiem Jury
w wielu konkursach projektowych.
W dorobku Daniela ZieliĆskiego znajdujÄ siÄ równieĆŒ publikacje z dziedziny designu, gĆównie dla pism Architektura i 2+3D.
Od roku 2003 jest czĆonkiem Stowarzyszenia Projektantów Form PrzemysĆowych, od roku 2007 jest w skĆadzie ZarzÄ du a w latach 2019-2022 byĆ jego Prezesem.
kontakt: